Her kan du læse mere om fordelene ved praktisk klasseledelse – UJJ©, og hvordan det foregår.
Det er meget vigtigt for os at understrege, at vi forholder os retten til ikke at være dogmatiske.
Det betyder helt enkelt at vi ikke mener at Praktisk klasseledelse – UJJ© er det eneste pædagogiske redskab ,der virker samt at der findes en mængde andre undervisningsteknikker.
Praktisk klasseledelse – UJJ© inkluderer og fungerer fantastisk både med MI, LS, CL, LP og hvad der er af forskellige pædagogiske tiltag.
Fælles tilgang
Som lærer eller underviser er man rustet med en stærk faglig viden, undervisningserfaring og en personlig tilgang til det at undervise.
Man udvikler sine egne metodikker på baggrund af individuelle erfaringer om, hvad der virker og ikke.
Med Praktisk klasseledelse -UJJ© bliver det muligt at gå skridtet videre og basere praksis på en fælles erfaringsbank af viden om, hvad der virker, og hvad der ikke virker.
En fordel ved at basere skolens undervisning på en fælles erfaringsbank er, at den enkelte lærer eller underviser får ny inspiration til sin praksis samtidig med, at man får en fælles værktøjskasse fuld af akkumuleret erfaring fra lærere og andre undervisere og en referenceramme til fremadrettet vidensdeling.
Praktisk klasseledelse – UJJ© videreformidler ikke kun værktøjer og redskaber, som kan bruges i helt specifikke situationer.
Det giver også en teoretisk stærk forståelse og indsigt i, hvorfor disse redskaber virker – altså principperne bag.
Det er vigtigt, fordi det gør underviseren i stand til at tilpasse og bruge redskaberne i forhold til lige præcis sin individuelle stil og de aktuelle behov i den givne undervisningssituation.
Kontrol og arbejdsglæde i undervisningen
De fleste undervisere har undertiden oplevet situationer, hvor de følte magtesløshed.
Hvor erfaringer, faglig viden, personlig motivation og engagement ikke var tilstrækkeligt.
Med Praktisk klasseledelse – UJJ© får man som lærer eller underviser mulighed for, at finde og bevare kontrollen over undervisningen.
Helt konkret giver Praktisk klasseledelse – UJJ© handlingskompetence til at yde klasserumsledelse. Samtidig tages der højde for den enkelte elevs måde at lære på og energitilstand.
Udgangspunktet for UJJ© er, at underviseren er central som den, der skaber god energi og et godt læringsmiljø i klassen.
Ved at supplere underviserens videnskompetence med en handlingskompetence giver UJJ© læreren motivation og arbejdsglæde.
Fordi det giver mulighed for at undervise og opnå læring i en bred og sammensat klasse.
Sådan foregår det
Når vi underviser i Praktisk klasseledelse – UJJ© foregår det i form af workshops og kurser, og vi bruger aktivt de værktøjer, vi underviser i.
Det gør undervisningen fængende og levende, og så huskes det også bedre, fordi læringsteknikkerne opleves på egen krop parallelt med, at man undervises i teorien bag.
På den måde bliver det nemmere straks selv at tage værktøjerne i brug som lærer.
Inspireret af Jiu Jitsu er UJJ© baseret på trinvise moduler, hvor man gradvist opnår en mere avanceret teknik (får det næste bælte).
Modulerne går fra grønt til orange til brunt og derpå sort modul.
Der er derudover mulighed for overbygningsmoduler.
Modulernes rækkefølge er sammensat på baggrund af vores erfaringer, men der vil selvfølgelig også være mulighed for, at I som institution kan vælge blandt de forskellige moduler.
Med Praktisk klasseledelse – UJJ© tilbyder vi et generelt professionsløft uden at være dogmatiske i vores tilgang til undervisning, læring og øvrig viden.
UJJ© inkluderer og kan bruges sammen med blandt andre disse teorier og modeller:
- Læringsstile
- MI
- LP-modellen
- Coorparative learning
- Praktisk konflikthåndtering
- Viden om hjernen og subtile funktioner
- Viden om højre/venstre hjernehalvdel
- Skabe motivation for en kontinuerlig nysgerrighed mod hele tiden at øge egne undervisningskompetencer
- Oplevelsesbaseret læring, accelereret læring
- BEEM
- Med mere.